lördag 24 mars 2007

Fyllo möter IOGT-NTO

Nästa tågresenär klev på någonstans mellan Alvesta och Jönköping.

Ensam kille i 25-årsåldern.. eller han hade med sig nån finsk snubbe men dom verkade inte känna varandra speciellt väl. Killen som kliver på är lite halvslirig. Han ska in till Jönköping och dricka öl och kolla på Färjestadsmatchen (som för övrigt var slut när tåget kom fram)

I sätet på andra sidan gången sitter en ensam tjej. Inte helt oväntat sätter sig den fulla 25-åringen och börjar prata med henne. Han sprang runt i kupén en del innan men till slut satta han sig där och gjorde lite tafatta försök att charma henne. Skryter om hur bra han tjänar och hur han vill skaffa familj och så vidare..

Efter en stund tröttnar han och sätter sig vid en annan kille i 20-årsåldern.
Fyllot: "Vad ska du göra ikväll?"
Nykter kille: "Det ska jag nog inte berätta för dig för det kan bli konstigt"
Fyllot: "Nä.. kom igen då."
Nykter kille: "Jag ska ha ett föredrag om att man inte ska hålla på som du gör."
Fyllot: "Öhh.."
Nykter kille: "Jag är med i IOGT-NTO.. nykterhetsföreningen."

Nu händer det något märkliga..
Fyllot börjar "bikta" sig för nykteristen och säger att han behöver hjälp. Han har tydligen problem med alkoholen. Han förklarar att han borde ha en nykter månad och så vidare.. samtidgt som han tar en klunk ur sin flaska.

Slutade med att han skulle kontakta IOGT nästa vecka.. efter en fylla på stan så klart.

Känner mig ganska normal efter den händelserika resan.. det finns ju folk med uppenbara problem. Och det ska jag fira nu.. med en kall öl =)

Inga kommentarer: