söndag 11 mars 2007

Min religion?

Jag tror inte på gud. Jag tror inte på nåt.. tror jag inte iaf.


Inbillar mig att alla behöver nåt sätt att "fly" från vardagen. Några tror på gud, en del använder droger och sen finns det faktiskt folk som ägnar sig åt att springa 16 mil.

Min lördag spenderades hos vänner med öl och whiskey.
Detta är en aktivitet som återkommer med jämna mellanrum. Intervallet skulle kanske kunna jämföras med kyrkobesöken för en kristen.

Så nu innfinner sig frågan: Hur definieras en religion?
Är öl, whiskey och fest min religion?

Jag gillar verkligen min "religion" även om man blir lite straffad för aktiviteterna dagen efter.

5 kommentarer:

kyrksyster sa...

Det var ju en spännande fråga.

Skulle nog inte definiera sprit och öl och fest som religion, men väl som livsinställning.

En religion handlar alltid om det transcendentala... det som är utanför det vi ser och det somär vardagligt.

Urax sa...

Oj.. hade ju inte räknat med ett svar från en diakon!

När man läser din kommentar borde jag kanske ändra benämningen till hobby istället :)

Anonym sa...

Eller kanske ändra din livsföring gode broder ;-)

kyrksyster sa...

Kanske det... för fest behöver man ju ha ibland... eller?

Urax sa...

Yepp.. det behöver man