söndag 23 december 2007

Hmm.. var fan är systempåsarna?

Var på bolaget och skulle shoppa lite "kylarvätska" så här i juletid. I kassan bredvid står en äldre man med sin korg med inköp som förmodligen skulle avnjutas inför stundande högtid.

Längt upp i sin korg ligger 2 ihopknutna plastpåsar. Varför tar gamlingar med sig gamla plastpåsar när dom ska handla? Tycker dom det är för dyrt med 1:-?! Inte nog med det.. det var inte vilka påsar som helst, utan 2st Systembolagspåsar!

Tänker mig diskussionen med frugan hemma:
- Jaha.. lite glögg borde vi kosta på oss till jul men det är ju fan att påsarna är så dyra. Men om jag tar med mig ett par egna påsar så sparar vi ju en slant som vi kan ha till julklappar.
- Vänta lite bara.. undrar om vi har några systembolagspåsar?

15minuter senare

- JIPPI !! Jag hittade 2 påsar längts in i lådan bland alla andra påsarna.

Kan vi bygga ett samhälle på folk som tar med sig egna påsar till affären? Eller ännu värre.. som väljer ut "rätt" påsar för det specifika ändamålet?!

2 kommentarer:

mitt fyrverkeri sa...

Jag tror inte det handlar om att man inte har råd...
Själv retar jag halvt ihjäl mig på att alla butiker tjänar så stora summor på att jag går och gör reklam för dom så att jag håller på att smälla av. Plus att man ju har ett helt jävla hav av påsar hemma så varför bara köpa fler och fler och fler? Speciellt systembolagets påsar går ju inte att använda till något vettigt pga sin mini-storlek. Och miljön, hur nödvändiga är påsarna egentligen?

Storm sa...

Det verkar uppenbart att gubben var en klassisk fashionista. Mode efter situation. Man kan ju inte komma med sketna ICA-kassar om man shoppar på Systemet. Kollade du om påsarna matchade hans kläder? Det brukar vara tecken 1.

Plus att för var 10 påse han inte köper kan han köpa en burköl istället. Killen kommer aldrig att dyka upp på Lyxfällan.