söndag 6 april 2008

Berocca

Kollade på innehållet i Berocca tabletterna och blev lite rädd. Det finns en bekant term på alla innehållsförteckningar, RDI - Rekommenderad Dagligt Intag. Här ska man då få en dos av 100% är tanken antar jag. Kolla nu innehållet i en brustablett Berocca (% av RDI):


  • C-Vitamin: 833 %
  • B1-Vitamin: 1071%
  • B2-Vitamin: 938%
  • B3-Vitmain: 278%
  • B5-Vitamin: 383%
  • B6-Vitamin: 500%
  • B12-Vitamin: 1000%
  • Biotin: 100%
  • Folsyra: 200%
  • Kalcium: 13%
  • Magnesium: 33%
  • Zink: 67%

Är det verkligen nyttigt att få i sig över 1000% av RDI ?!

Tror förresten jag får omvärdera förra inlägget om detta.. mår faktiskt rätt ok. Fast o andra sidan är jag rätt jävla boostad med vitaminer nu.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå!? Har inte du en syster som är apotekare??
Hon sitter nämligen på Alla, Alla slippa-bakis-hemligheter. Där iofs Berocca är en del...

Urax sa...

Och med det sagt så antar jag att du inte var bakis i söndags? ;)

Storm sa...

Du blir blåst på kalcium. Visst, de lockar med stora mängder B1-vitamin, som de importerar billigt från Indien, sen snålar de på allt Norskframställt högkvalitativt kalcium. Blåst säger jag. Ring Plus och soptunnemannen! Skandal!

Anonym sa...

Haha! Jag hade faktiskt glömt bort att jag träffade dig. Jag väljer att skylla på att du inte gjorde något vidare intryck snarare än minneslucka från min sida.