onsdag 1 augusti 2007

Nattfjäril from Hell

Precis innan jag skulle gå och lägga mig igår kom den in genom badrumsfönstret. Fönstret står på glänt ett par centimeter så jag fattar inte hur den kom in. Först trodde jag det var en fladdermus eller en sån där flygande hund men sen såg jag att det var... The nattfjäril from Hell.


Det var nog min epelepsiblinkade badrumsbelysning som fungderade som signal för att flyga dit.. lite som lampan dom tänder i Batman när det är dags att rädda Gotham City.
Hur gick det då? Jo.. jag fick ju lägga ifrån mig tandborsten och döda den helt enkelt.

Kan nån förklara för mig varför nattfjärilar eller andra nattinsekter dras till ljus? Om dom nu är så kåta på lite ljus borde dom ju vara ute på dagen istället.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag har också funderat över detta. de väljer densvåra vägen helt enkelt. läste nånstans att de använder månljuset som riktlinje och våra konstruerade ljus fuckar upp det hela. asså, de blir förvirrade. har götthaj!